donderdag 6 december 2012

DIY Kussensloop met overslag


Toen ik me voor het eerst te oud voelde om met mijn ouders op vakantie te gaan, maar mijn ouders me te jong vonden om me alleen thuis te laten, logeerde ik een zomer bij mijn oma. (Bij mijn oma logeren vond ik blijkbaar stoerder dan met mijn ouders op vakantie te gaan ;)). In deze zomer leerde mijn oma mij breien. Ik kreeg een hele zak vol met wolresten en en zat urenlang een sjaal te breien. Maar mijn oma kon niet alleen goed breien. Ze was ook jarenlang lid van een naaiclubje. Elke week kwamen de dames bij elkaar om samen te naaien. Dit jaar is het clubje van mijn oma gestopt, omdat de meeste van de leden inmiddels te oud zijn. Daarom staat nu één van de naaimachines op onze slaapkamer. Vorige week ben ik hem voor het eerst gaan gebruiken.                                                                                                                                 

Ik had namelijk al een tijdje mooie stof thuis liggen, die ik besteld had om kussensslopen voor onze bank te maken. Omdat ik het inzetten van een rits nog niet echt aandurfde, maar de kussenslopen wel graag zou kunnen wassen als dat nodig is, koos ik voor kussenslopen met overslag (wordt ook wel eens hotelsluiting genoemd). Het was best lang geleden dat ik voor het laatst achter een naaimachine heb gezeten, maar het wende gelukkig snel weer en ik ben best wel blij met het resultaat. Lees verder om te zien hoe je zelf een kussensloop met overslag kunt maken. 

 
//When I felt too old to go on vacation with my parents, but my parents thought I was too young to stay home alone, I spent a summer at my grandma's house. This summer my grandma teached me how to knit and I spent hours knitting a scarf. But knitting wasn't the only thing my grandma was good at. She also used to be member of a little sewing club. The ladys met once a week to sew together. This year however the sewing club stopped, because most of it's members are too old now. One of their sewing machines is standing at our appartement now. Last week I used it for the first time.

A while ago I had already ordered some fabric to make pillowcases for our couch. Because I didn't dare yet to insert a zipper but nevertheless wanted to be able to wash the pillowcases, I opted for pillowcases with an envelope back. It has been quite a while since I have been sewing with a sewing machine the last time, but luckily I get used to it again quickly and I am pretty happy with the result. Read on to see and read how to make your own pillowcase with envelope back.//


1. Knip je stof, zodat je een stuk van 52 x 120 cm hebt.//Cut your fabric, so you will have one cloth of 52 by 120 cm (these are the dimensions you'll need for a 50 x 50 cm pillowcase). 2. Maak aan de twee smalle kanten een dubbele omgeslagen zoom. Vouw hiervoor op de achterkant van de stof een klein randje (ca. 1,5 cm) twee keer om en pers met een strijkijzer. Het persen maakt het naaien niet alleen een stuk makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je zoom er netjes uit komt te zien. Stik de omgeslagen rand vervolgens met een rechte steek vast. //Sew a double folded hem on the small edges of your cloth. To do so, on the back of the fabric make a double fold (about 1,5 cm) and press with an iron. The pressing will not only make sewing easier, but also will make the hem look more neatly. Now stitch down, close to the fold.  
3 & 4. Vouw de gezoomde randen (met de achterkant naar buiten) naar het midden toe, zodat ze elkaar overlappen. Zorg ervoor dat daarbij de afstand van de bovenste naar de onderste vouw precies 50 cm is. Pers nu de vouwen met een strijkijzer.// Fold the hemmed edges (back-side-up) towards the middle, so that they overlay each other. Make sure the distance between the upper and the lower fold is exactly 50 cm. Now press the folds with an iron. 5. Stik nu rechts en links met een rechte steek vast. Laat daarbij aan beide kanten een rand van 1cm, zodat de afstand tussen de naden precies 50 cm is.  Als je wil kun je de randjes tenslotte nog met een zigzagsteek afwerken, zodat ze niet gaan rafelen. //Stitch along the right and the left edge, with 1cm sewing allowance, so that the distance bewteen the two seams is exactly 50 cm. Now finish the seam edages with a zigzag stitch to prevent fraying. 6. Keer de sloop nu binnenste buiten en je bent klaar! //Now turn the pillowcase inside out and you are ready!



Photos: ©Andrea Maassen
Books in second picture: Sew La Tea Do by Pip Lincolne and Handboek Naaitechnieken
Stof: via www.vanmarieke.nl

Follow on Bloglovin

6 opmerkingen:

  1. Superleuk stofje! Ziet er inderdaad een stuk makkelijker uit dan met een rits, is echt iets wat ik moet onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. YES ik heb dus ook allang een keimooi (gordijn) stofje liggen waar ik kussenhoezen van wilde maken. Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net geprobeerd en is ABSOLUUT de beste, makkelijkste tutorial! Bedankt, heb hem ook gepind...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handige handleiding is dit, bedankt, ik snapte nooit hoe je een instopstrook moest maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oooh dankjewel!! precies wat ik nodig heb!

    BeantwoordenVerwijderen